onsdag 27 januari 2010

Hemma hos Mor & Far

Först ut i en tänkt serie av hemma hos-reportage är mina finaste föräldrar!

Så här ser alltså mitt barndomshem och nu även blivande hem ut. Visst är det fint? Det här inlägget får även fungera som ett före-inlägg, innan vi sätter tänderna i det:)
Prio ett är att måla tak och vissa fönster vita. Jag gillar ljus och vill få in så mycket som möjligt. Sedan såklart kök och båda badrummen. Tips och idéer emottages tacksamt! Eller ni måste hjälpa mig! Väldigt svårt när man bott i detta hus sen man föddes att se nya möjligheter.. Tillägger även att budgeten är något begränsad, för att inte säga minimal..


Förresten, är det någon som vill ställa upp med hemma hos-reportage, bara maila eller kommentera! Antingen skicka egna bilder, eller så får vi göra upp en träff..;)












9 kommentarer:

Anonym sa...

snacka om nostaligi! Ska bli så kul att få komma dit snart igen kramkram Alexandra

S o F sa...

Jag tror det kommer att bli en jättestor och positiv förändring om du/ni gör som du har tänkt. Måla alla tak och fönster vita, det kommer att göra mycket för ett nytt intryck.

Föreslår att ni målar om trappan också, med tillhörande detaljer + kanske nån förändring av utseendet på trappräcket.
(vi gjorde det här hemma för 3-4 år sedan o det förändrade hela huset till det bättre, ljust o fräscht)

Helt öppen trappa utan räcke, skulle det kunna funka hos er? Annars finns det snygga moderna räcken o sidostycken som säkert skulle bli ett lyft.

Är allergisk mot all furu (el liknande) och spaljédörrar, så byta köksluckor (el måla) och även dörrarna/luckorna i groventrén.

Måla träpanelen/luckorna i badrummen o byta ut det gula/gröna tvättstället.

Måla ytterdörren ljus på insidan + tillhörande karmar.

Egentligen är det ju inte alls mycket ni behöver göra, utan mest bara en himla massa målande. ;) Så jag tror inte att det behöver bli så dyrt.

På nåt sätt känns det ju svårare att göra en förändring av sitt barndomshem, eftersom man vistats så mycket där - det skulle jag också tycka vore svårt, att liksom se med nya ögon på alltihop.

Lycka till!

Eva sa...

Kul att få se! Den öppna spisen är ju väldigt trevlig! Och jag tycker inte att man ska måla över all furu, den har sin karaktär och känns väldigt tidstypisk. Kan vara fin i mindre portioner, typ i trappan. Sen tycker jag att köket är ett schysst 70-talskök som egentligen inte behöver rivas ut i första taget....

För att få en ljusare upplevelse är en vitmålning av taken något som borde göra susen, precis som ni planerar att göra.

Ska bli kul att följa ert arbete!

Åsa sa...

Jättefint turkost kakel! Men att vitmåla övrigt kanske tar död på det. Kanske gult istället? Hm. Får lura på det!

Anonym sa...

Hej Anna!
Nostalgi på hög nivå.
Blir kul att se vad ni kan göra med detta, en bra grund är det.
Ser fram emot att ha dig på närmare håll!!
KRAM

Anonym sa...

Det är jag som är anonym, Sandra Rydsten. Dum man kan va, haha

Agneta sa...

Kul att du dokumenterat nuläget, det blir spännande att få se vad ni hittar på i barndomshemmet...

Ordning o Inreda sa...

Tack för alla kommentarer och tips! Härligt att se att mina läsare tycker ungefär som jag, så vi inte blir ovänner..;)
Tyvärr är bilderna lite orättvisa. Det är inte riktigt så mycket furu som det ser ut. Köksluckorna är i massiv oljad ek, väldigt fina tycker jag. Trappan likaså. Däremot tak, dörrar viss inredning. Inte obehandlad furu utan bestad i någon körsbärsnyans. De partierna kan absolut må bra av lite vit färg!

Den svåra nöten att knäcka tycker jag är badrummet med det turkosa kaklet. Älskar det kaklet, men vilka färger ska man ha till? Inne på grafikgrått, ljusgrått/vitt och då detta kakel. Vad sägs?

designbykarin sa...

Ska bli så kul att se hur du gör huset =) Väntar med spänning på "efter" bilderna... kram!